fredag 17 maj 2013

"När eleven är redo dyker mästaren upp"

Ni känner ganska säkert till talesättet "När eleven är redo dyker mästaren upp" Och ganska säkert har ni någon gång upplevt det själva när ni tänker efter. Visst har rätt person dykt upp när du behövt den? Eller det behöver inte vara en person i fysisk bemärkelse, det kan vara en bok, eller en film. Ja, ni fattar... Detta har hänt mig flera gånger i livet och min tacksamhet ökar för varje gång. Jag litar på att Universum ser till att jag får till mig det jag behöver.

"När eleven är redo..." var det ja. För så här är det, att om och när man öppnar upp sig för att ta emot hjälpen man behöver, så är det också endast då man är mottaglig för den. Man måste alltså göra sig mottaglig. Det gör man genom att undanröja ALLA tvivel på att det du behöver kommer att dyka upp. VET att du får det svar du behöver.
Under en period nu har jag gjort just det, gjort mig mottaglig. Jag vet vad jag vill, jag vet vart jag vill, men behöver hjälp att jobba med vissa issues som ligger i vägen för mig. Däremot visste jag inte hur jag skulle få grepp om det och hur jag skulle jobba med det.
Så jag bad helt enkelt rakt ut till Universum -"Hjälp mig att hitta de svar jag behöver!", och jag höll mig öppen och mottaglig och litade på att Universum skulle ge mig de svar jag behövde.

Jag förstår att jag låter religiös nu, men det handlar inte alls om religion här, detta är egentligen både mycket större, och mycket enklare och mycket sundare än religion!

Och ja, jag fick svar. En serie händelser ledde mig fram till två "manualer". Det var så klart och tydligt  -"Gör såhär, Sofia!" Helt fantastiskt, för det var ju precis det jag behövde veta! Skillnaden från religiöst tänkande är att det är jag själv som får göra jobbet och att jag varit fullt medveten om det hela tiden. Jag skyller inte på någon annan. Ingen annan löser något åt mig och det har jag aldrig bett om heller. JAG skapar mitt eget liv och min egen verklighet. Men jag fick till mig sätt att hantera mina issues på. Manualer och verktyg.

En av manualerna är en bok; "Du kan hela ditt liv" av Louise L. Hay. Jag har haft boken i min ägo i flera år, men bara bläddrat lite i den, men det var nog inte tid för den förrän nu. Jag har läst många böcker om personlig utveckling men skulle jag välja ut en enda att behålla, en enda att rekommendera till andra, så är det denna.

1 kommentar:

  1. Jag visste att jag hört talas om den där boken nånstans, och insåg alldeles precis nu att Birkan Tore nämner ju den i hans "Rise and Shine"! Det är däääärför jag tyckte mig känna igen namnet när du visade den. Den måste jag skaffa ju.

    SvaraRadera