fredag 24 maj 2013

Stökigt fast bra

Jag tränar på två gym. Det ena är ett litet och förbaskat trevligt ställe. Väldigt hemtrevligt och go stämning. Här tränar folk som gillar att träna. Som prioriterar sin träning. Som har träning som livsstil. Det är alltid ordning och reda, och folk har respekt för utrustningen och de som kommer efter.

Det andra är ett lite större ställe, fler medlemmar, lite mer utrustning.  Det är också ett trevligt ställe, ett bra gym och jag trivs där. Många av mina vänner tränar där och det är "hemma". Gymmet har en lite "mjukare" inriktning med en bredare kundkrets med varierat intresse för träning. Många är väldigt hängivna styrketräning eller träning öht. Men många andra är där mest för att de känner att de måste. Eller för att vara tuffa. Typ. Att det inte är samma tänk märks, för det finns inte alls samma respekt för utrustningen och medtränande här.

Och på senaste tiden har det blivit helt katastrof. Det är så jävla stökigt! Tamigfan ALLT som är löst och går att flytta på, ska flyttas på tydligen. Det ligger prylar överallt. Viktskivor hängs huller om buller utan någon som helst koll på vad de väger, eller så lägger man dem helt enkelt på golvet där man stod och låter dem ligga kvar när man går vidare till nästa övning. Hantlarna likaså. Orka lägga tillbaks dem liksom.

Det här blev gnälligt men jag lackade ur totalt idag. Jag vill inte komma till nån jäkla fritidsgård och vill verkligen inte lägga massa tid på att gå runt i gymmet för att leta efter grejer, bara för att upptäcka att någon snott Smithen eller bänken eller vad jag nu tänkt använda, när jag är tillbaka. Irritation!

Tog ett snack med personal idag. De måste ju för fasen säga till medlemmarna, och ha lite koll! *fräs*

Hur ser det ut på era gym?

Nåväl, förutom letandet och irritationen då så blev det ett bra bröst- och tricepspass idag. Jag höll det väldigt, väldigt enkelt. Egentligen körde jag bara två övningar, fast med lite variationer. Bänk och dips. 
Jag började med bänk i Smith eftersom jag tränade ensam idag. Jobbade mig upp från 5 kg (uppvärmning) till 40kg. Sen över till dips i ställning. Körde ett par set med 5 kg, några med 10 kg och några med 15 kg. Avslutade med ett set utan vikt. Jag räknade faktiskt inte seten utan körde tills jag kände mig färdig med varje vikt och varje övning. Jag räknade reps på vissa set när jag körde dips men egentligen mest av gammal vana, inte för att det var så noga. Dock körde jag maxreps i varje set.

Sen blev det några set dips mellan bänkar med viktskiva i knät, efterföljt av vanliga bänkpressen. Eftersom jag var själv så blev det mer nöta reps på låga vikter, vågar inte annat när ingen passar. Men det har en viktig funktion också, framförallt så nöter jag på tekniken, och på att faktiskt känna mig bekväm med att bänka.

Det var rätt skönt att inte vara så noga i räknandet, utan att nästan enbart gå på känslan. Det var jag och kroppen i samarbete - magiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar