söndag 14 april 2013

Musik, magi och fokus

Jag letade upp min gamla mp3-spelare igår och fyllde den med massa musik att ha på träningen. Tänkte att den skulle vara lite smidigare att bära med sig än min stora HTC som jag annars kör Spotify genom. Jag hittade massa gamla godingar från olika Body Combat-pass som jag lade in, blandat med lite hårdare musik.
Jag vet inte riktigt vart i processen tanken föddes, men plötsligt så hade jag planerat in löpning i dagens träning, utöver axlar och mage. Jag har väl kanske kört tre löppass det senaste halvåret(!) så kondisen är väl "sådär", kan vi säga. Och att tänka att man ska springa får man ju inte bättre kondis av, så det är ju bara att sätta igång. Med bra musik är det faktiskt inte så svårt.

Jag började med axlar och körde 6 arbetsset hantelpressar, 6 set hantellyft åt sidan, 4 set lyft framåt. Sen följde 100 crunches på boll, sidolyft 3x15 och 3x15 av jag-vet-inte-vad-övningen-heter-men-den-är-grym. (ligg på en bänk med rumpan nästan lite över kanten. Ha raka ben, dutta ner hälarna i golvet, lyft upp benen och rumpan lite så benen kommer rakt upp. Repetera 15 gånger. 3-5 set)
5 km löpning fick avsluta passet. Lite kräkkänslor halvvägs ungefär, men annars gick det helt ok :-)




Musik, ja!
Jag har alltid egen musik på när jag tränar. Jag vill kunna använda musiken för att hitta rätt stämning, rätt känsla till det jag har framför mig. Ja, du läste rätt. Jag använder musiken för att öka mitt fokus, för att rikta min energi. Passet blir en magisk ritual där musiken är redskapet! 

Jag har gjort en speciell playlist som jag kört under mina löp-pass, där jag valt låtarnas placering efter tempo. När jag styrketränar blir det lite olika musik varje gång, lite beroende på humör och dagsform, men jag har vissa favoriter som jag alltid drar på när jag behöver en boost. Funkar så jäkla bra, varje gång! Magiskt, faktiskt! :-)

Har du svårt att hitta fokus på gymmet, se för det första till att ta med dig egen musik. Ta några timmar och knåpa ihop en grym playlist hemma. Det ska vara så att du bara lääängtar till gymmet, när du sätter ihop den. Och strunta för böfvelen i vad det är för musik, utan låt musiken tjäna sitt syfte! Strunta i vad andra kan tänkas tycka, strunta i om det är populärt, nytt, fräckt eller ligger på nån jäkla lista. Strunta i det, och välj musik som får ditt humör och din energinivå att öka. 

Se sen till att ta en stund innan passet och hitta fokus. Gå in i dig själv, tänk igenom ditt pass och vad du ska göra. Stoppa in lurarna, vrid på musiken, känn hur pwo:n och musiken tävlar i kroppen om vem som får upp din energi högst och gå sen ut i gymmet och börja kötta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar