torsdag 18 april 2013

Trygg i min träning, del 2 (Saker tar tid!)

Egentligen finns det bara två saker jag skulle vilja säga som fortsättning till förra inlägget och det är att: Allt sitter i huvudet! och Saker tar tid! Men jag ska försöka utveckla mina tankar lite mer kring detta.

Jag tror att den största utmaningen med att börja träna på gym, och då speciellt med fria vikter, är osäkerheten. Att man känner att man brister i kunskap, att man är så rädd för att göra fel. Att någon då ska skratta åt en och undra vad fan man håller på med. Man är ensam och kan inte gömma sig i gruppen. Precis de tankarna hade jag och jag tror jag delat dem med många.

Känner ni igen tankarna? De fria vikterna är jätteläskiga och -Tänk om någon tittar!?, -Vad i allsindar gör man med den DÄR grejen?, -Jaha, nu sitter det ett annat handtag på den här grejen idag och hur fanken gör jag då?  -Faaan, han där är ju svinstark och här står jag med femmorna och vevar, shit vad klen jag är! ...yada yada yada...
Den inre dialogen går ofta på högvarv i början och vi är nog många som tittat på oss själva i spegeln och undrat vad fan vi håller på med. Kanske till och med kastat in handduken och dragit hem. Jag ska erkänna att jag gjort det.

Oavsett vad det är man står inför som är nytt, så får man ha med sig i tankarna att ALLA har varit nybörjare. ALLA har varit otränade, osäkra och känt sig bortkomna. ALLA!

Och kom ihåg att den där dialogen endast finns i ditt huvud!
Det är DU som har den dialogen med dig själv. Det är DU som pratar ner dig själv. I 99 % av fallen så är det ingen annan än du själv som säger de här sakerna till dig. Och anledningen till det är att de andra faktiskt inte bryr sig!!  De allra flesta är så fokuserade på sin egen träning och struntar i vad andra gör omkring så länge de inte stör.
Vill du nå de mål du satt upp för dig själv, oavsett vilka de är, så måste du ändra din inre dialog. Strunta i vad andra tycker! Våga be om hjälp! Prata Upp dig själv! Våga fråga någon som ser ut som att de vet vad de sysslar med. Jag lovar att de flesta tycker det är jätteroligt att kunna hjälpa till, att visa något som de själva brinner för.

En annan tanke som gärna dyker upp i början hos många är "-Men jag är ju så otränad!".
Hmm, jo, det är möjligt, men det är ju därför du är här, för att ändra på det, riiight!? Titta dig runt i lokalen. Tror du de som är vältränade har varit så hela tiden? Klart de inte har!

Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag och det har ingen vältränad kropp någonsin gjort heller. Tvärtom, det ligger år av slit bakom de där kropparna! Det tar tid att bygga muskler, det tar tid att tappa i fettvikt, och framförallt så tar det tid att lära sig nya saker, och det är ok! DU kan bara börja där du är NU, ingen annan stans. Utgå från där du är, sätt sikte mot målet och Kör!

En väninna delade med sig av en dikt en gång som har fastnat hos mig. Den är på danska men jag tror ni förstår vad han menar. Jag försöker tänka på den de gånger jag själv blir frustrerad och otålig över att något dröjer.

“Jeg har skrevet et sted,
hvor jeg daglig må se,
det manende tankesprog:
T.T.T.

Når man føler hvor lidet
man når med sin flid,
er det nyttigt at mindes, at
Ting Tar Tid”
Piet  Hein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar